| Vergeten? | Registreer

Artikel: De kilo's boter op het hoofd van Romario

15 juni 2014 10:24 | Bron: Nu.nl/Daan Dekker
 

Elke keer als de reclamespot van Havaianas (u weet wel, die teenslippers) op de Braziliaanse televisie voorbij komt, verbaas ik me weer. In de commercial is te zien hoe Romario felgele Havaianas koopt. Met de slippers aan zijn voeten neemt hij plaats voor de televisie. Overal zijn groengele attributen te zien, op de achtergrond verheft een overijverige commentator zijn stem.

Ooit was Romario een groot voetballer met een karakter waar journalisten, fans en ook ik van smulden. In zijn eentje was de spits goed voor meer doelpunten en kleurrijke anekdotes dan menig team bij elkaar.

Toen ik afgelopen jaar voor mijn boek vele oud-bekenden van Romario interviewde, ontdekte ik dat niet iedereen zulke fijne herinneringen aan hem had.

Het beeld dat, kort samengevat, van hem geschetst werd: een persoon die schijt had aan iedereen, maar zelf als een prins behandeld wilde worden. Zo niet, dan was hij weg.
Stokpaardje

Als voetballer hield Romario het uiteindelijk lang vol. Pas in 2007 vond hij het op 41-jarige leeftijd mooi geweest en verdween hij uit de spotlights. Voor even dan. Drie jaar na zijn voetbalpensioen veroverde O Baixinho met bijna honderdvijftigduizend voorkeurstemmen een plekje in het Braziliaanse parlement.

Als politicus werd het WK zijn stokpaardje. Schandalig vond hij het dat de Braziliaanse regering zoveel geld in het toernooi stopte. De overheid moest het geld in zaken als de gezondheidszorg en het onderwijs investeren.

Iedereen die ook maar iets met het WK te maken had, werd door Romario bekritiseerd. Oud-teamgenoot en WK-ambassadeur Ronaldo was daarbij zijn favoriete mikpunt. Een stoot onder de gordel schuwde hij daarbij niet.

Weet u nog: Ronaldo die in 2008 op een hotelkamer in Rio de Janeiro werd betrapt met drie travestieten? Op de Braziliaanse televisie moest hij destijds diep door het stof. Een pijnlijke affaire die veel Brazilianen eind 2013 al waren vergeten. Romario echter niet.

"Ik houd van vrouwen", twitterde de politicus nadat hij het aan de stok had gekregen met Ronaldo. "Maar ik heb geleerd om ieders smaak te respecteren."
Ware karakter

Over diezelfde Ronaldo had Romario eerder al gezegd: "Hij is geen voetbalfenomeen, maar een marketingfenomeen." Hij verwees daarmee naar de vele reclames waarin Ronaldo meespeelde.

Dat uitgerekend Romario via een commercial nu geld verdient aan het toernooi waar hij geen goed woord voor over heeft, laat zijn ware karakter zien. Een opportunist met de nodige kilo's boter op zijn hoofd.

Daan Dekker woont sinds augustus 2013 in São Paulo en is schrijver van het boek De Brazilianen. Op deze plek schrijft hij om beurten met Daan Smink een dagelijks WK-blog.

Volg @DaanSmink en @Daantdekker ook op Twitter.

Door: NU.nl/Daan Dekker

Voorspel nu voetbaluitslagen! Aanmelden bij de redactie


Volg Voetbalinfo nu ook op Twitter. Het nieuws, de artikelen en interviews zijn altijd direct te volgen via Twitter!